Sala Doświadczania Świata

Otaczający nas świat jest mieszaniną bodźców zmysłowych: światła, zapachów, struktur i faktur, które można poznawać za pomocą zmysłów, tj. dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku. Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb danego dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata to przede wszystkim wszechstronna stymulacja układu nerwowego dziecka.

Cele zajęć

Polisensoryczna terapia metodą Snoezelen w Sali Doświadczania Świata pobudza rozmaite zmysły, powodując osiągnięcie u uczestników konkretnych efektów terapeutycznych.

Wzrok:

  • zyskanie poczucia i świadomości światła,
  • ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
  • usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
  • poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.

Słuch:

  • ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
  • poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
  • zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
  • ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.

Smak:

  • rozwijanie percepcji smakowej,
  • nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
  • poszerzanie preferencji smakowych.

Dotyk:

  • poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
  • poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
  • ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • rozwój aktywności ruchowej.

Węch:

  • poszerzanie doświadczeń węchowych,
  • ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji
  • zapachu,
  • budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.

Stymulacja przedsionkowa:

  • ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
  • orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
  • poprawianie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie aktywności.

Dla kogo?

Zajęcia w Sali Doświadczania Świata przynoszą korzyści zarówno dla osób zdrowych, jak i z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz z różnymi deficytami – szczególnie polecana jest dla dzieci i młodzieży z:

  • upośledzeniem umysłowym,
  • mózgowym porażeniem dziecięcym,
  • autyzmem,
  • zespołem Downa,
  • chorobą psychiczną,
  • zaburzeniami mowy na tle nerwicowym.

Formy zajęć

Zajęcia w Sali Doświadczania Świata dzielą się na indywidualne i grupowe. Zajęcia odbywają się pod okiem doświadczonego terapeuty, którego rolą jest stworzenie odpowiednich warunków do stymulacji i relaksacji poprzez odpowiednią selekcję bodźców oddziałujących na dziecko. Nauczyciel lub terapeuta uważnie obserwuje zachowanie dziecka i pozostawia mu możliwość wyboru aktywności, jednocześnie dbając o jego komfort fizyczny i psychiczny oraz o bezpieczeństwo.

Wyposażenie Sali Doświadczania Świata Krok Po Kroku

Sala Doświadczania Świata Krok Po kroku jest specjalnie wyodrębnionym pomieszczeniem wyposażonym w specjalistyczny sprzęt, który ma za zadanie przenieść dziecko w „inny”, niezwykły świat: z tysiącem barw, rozmaitych dźwięków i zapachów. Wyposażenie Sali stanowią elementy stymulujące różnorodne zmysły, np.:

  • wieża stereofoniczna z odtwarzaczem CD – odpowiednio dobrana muzyka stymuluje zmysł słuchu, odpręża, uspokaja, ale również zachęca dziecko do dalszej aktywności
  • palleto dźwiękowe jest kolejnym urządzeniem stymulującym słuch dziecka. Po naciśnięciu wybranego przycisku, dziecko uruchamia sekwencję dźwiękową
  • emiter zapachów– niewielkie urządzenie, do którego możemy wlać wybrane olejki zapachowe emituje wraz z parą wodną zapach, nawilża powietrze i jednocześnie zmienia kolory dodatkowo stymulując zmysł wzroku
  • urządzenie do robienia baniek mydlanych. Po włączeniu w zaledwie kilka sekund cała sala wypełniona jest tysiącem baniek, które skupiają wzrok dziecka oraz zachęcają do aktywności fizycznej: dotykania, łapania, zbijania.
  • łóżko wodne – leżąc na łóżku wodnym dziecko odczuwa całe swoje ciało, mięśnie stają się rozluźnione, dodatkowo poruszając materacem dostarczamy dziecku wrażeń ruchowych zbliżonych do pływania statkiem po morzu
  • laser – do wszechstronnej stymulacji zmysłu wzroku używamy lasera, który daje nam efekt nieba z poruszającymi się gwiazdami,
  • projektor przestrzenny z wymiennymi tarczami, który koncentruje wzrok i uwagę dziecka na zmieniających się sekwencjach barw i obrazów wyświetlanych na ścianie
  • kolumna wodna imitująca akwarium z pływającymi w środku rybkami i pęcherzykami powietrza. Dodatkowo kolumna zmienia kolory,
  • światłowody zmieniające kolor – cieniutkie plastikowe wiązki o długości ok. 2 metrów, które swobodnie zwisają z sufitu: dziecko może ich dotykać, chwytać za nie i oplatać się nimi
  • magiczna kula, która imituje efekt zamkniętych wewnątrz wyładowań elektrycznych z efektem świetlnym, uruchamiana za pomocą dotyku,
  • magiczny dywan (podłoga interaktywna) – dedykowany do ćwiczeń, gier i zabaw ruchowych; rozwija dużą motorykę, koordynację wzrokowo -ruchową, spostrzegawczość i szybkość reakcji.

Zapisy

Zapisy na zajęcia w Sali Doświadczania Świata prowadzi Biuro Fundacji:

  • ul. 3 Maja 14, Oława (za lodziarnią Zimny Drań)
  • tel. 501 127 401
  • fundacja@fundacjakrokpokroku.org.pl

Cennik

CENA: pierwsza wizyta – 120 zł/45 min, kolejne wizyty – 100 zł/ 45 min.

 

Scroll to top